1. tammikuuta 2019

Raskausajan ruokavaliosuositukset ja seuraanko niitä

Raskausajan ruokavaliosuositukset puhuttavat paljon, ainakin jos Facebookin vauvaryhmiä on uskominen. Ajantasainen lista suomalaisesta ohjeistuksesta löytyy ainakin Eviran sivuilta. Itse pidän listan selkeiden kieltojen noudattamista tärkeänä. En käytä mitään päihteitä muulloinkaan, mutta raskauden aikainen tupakointi tai alkoholinkäyttö on mielestäni pöyristyttävää ja ehdoton no-no. Kokonaisuudessaankaan ruokavaliolistan noudattaminen ei ole tuntunut minusta mitenkään kovin haastavalta, koska en juo kahvia tai syö esimerkiksi raakaa lihaa, kiellettyjä kalalajeja tai maksaruokia muutenkaan.

Listeriariskin ruoissa tartuntaan riittää aivan pienikin määrä, joten joulupöydässä skippasin ihanat graavikalat ja mädit ja söin ainoastaan kypsää kalaa. Suositusten kohdalla olen sen sijaan pyrkinyt käyttämään omaa harkintaa ja kohtuutta. Esimerkiksi lakritsin ja salmiakin kohdalla en usko hyvin pienten määrien olevan vaaraksi. Olen toki pyrkinyt välttelemään niitä, ja ennen joulua en tullutkaan syöneeksi kumpaankaan ollenkaan. Nyt jouluviikolla olen maistanut pari metrilakun palaa ihan hyvällä omallatunnolla. Täysi salmiakki- ja lakritsikielto on listan uutuus, joten en usko parin karkin vahingoittavan lapseni aivojen kehitystä.

Minulle hankalin noudatettavista suosituksista on ollut pehmeiden juustojen välillä vähän epämääräiseltäkin tuntuva maailma. Toisaalla kehotetaan syömään pehmeitä juustoja ainoastaan kuplivaksi kuumennettuina, kun taas joidenkin ohjeiden mukaan pastöroidut kotimaiset ovat ok kylmänäkin. Itse olen päätynyt siihen, että syön Valion pastoröitua, kotimaista salaattijuustoa, raejuustoa sekä sulatejuustoa myös kuumentamattomana. Valion nettisivujen mukaan niiden pitäisi olla listerian osalta suhteellisen turvallisia. Esimerkiksi aurajuustoa olen syönyt kuitenkin ainoastaan listerian tappavaan lämpötilaan kuumennettuna pizzan päällä.

En halua ottaa turhia riskejä ruokavalion suhteen, mutta olen toisaalta yrittänyt olla myös itselleni armollinen pienten lipsahdusten suhteen. Alkuraskaudesta söin kahvilassa epähuomiossa lämpimän voileivän, jossa oli sisällä mozzarellaa. En tiedä mozzarellan alkuperästä enkä siitä, lämmitettiinkö leipä riittävän kuumaksi mahdollisen listerian tuhoamiseksi. Olen myös unohtanut kuumentaa evääksi ottamani valmisruoan kiehuvan kuumaksi mikrossa. Näiden osalta olen kuitenkin todennut vain, että sellaista sattuu, ja jatkossa täytyy olla tarkempana.

Ohjeiden noudattamisen lisäksi ruokavalioni on muutenkin muuttunut jonkin verran raskauden aikana. Pahoinvoinnin vuoksi jotkut lämpimät ruoat ovat jääneet pois repertuaarista, enkä pysty syömään suuria annoksia kerralla. Hedelmien syöntini onkin moninkertaistunut, koska joudun nappailemaan mandariineja, hedelmäsoseita ja muita pieniä välipaloja ruokailujen välissä. Ylipäätään olen pyrkinyt panostamaan enemmän kasvisten syöntiin. Olen edelleen huono tekemään salaatteja lämpimien ruokien kylkeen, mutta olen kokannut kasvispitoisempia pääruokia ja popsinut välipalana kurkku- ja porkkanapaloja. Plussan jälkeen söin folaatti- ja D-vitamiinilisiäni kuukauden ajan uskollisesti joka päivä, mutta yököttävä olo on hieman hankaloittanut sitäkin. Imeskeltävien folaattitablettien maku alkoi jossain kohtaa kuvottaa siinä määrin, että otin pillerin hetken aikaa nielemällä imeskelyn sijaan. Joinain päivinä tabletit ovat myös ihan vain unohtuneet, vaikka koetan skarpata siinäkin. Folaattiahan tulisi syödä ensimmäisen kolmanneksen ajan, joten kovin kauaa tablettien imeskelystä ei edes tarvitse enää huolehtia.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti