6. huhtikuuta 2019

Eduskuntavaalit: ajatuksia äänestämisestä ja politiikasta

Eduskuntavaalien ennakkoäänestys on hyvässä käynnissä, eikä varsinaiseen vaalipäiväänkään ole enää kauaa. Nämä ovat tähän mennessä muistaakseni kolmannet vaalit, joissa minulla on äänioikeus. Olen joka kerta käyttänyt äänestysmahdollisuuteni.


Perheessäni äänestämistä on aina pidetty tärkeänä, ja vähintään vaalien tienoolla politiikasta ja ehdokkaista on myös keskusteltu avoimesti. Siksi äänestäminen on minullekin ollut aina itsestäänselvää. Haluan olla mukana vaikuttamassa yhteiskuntaan, vaaleihin liittyvä keskustelu on mielestäni kiinnostavaa ja koen, että tietynlainen omien mielipiteiden ja arvojen puolustaminen äänestämisen muodossa on tärkeää. Esimerkiksi mieheni ei kuitenkaan äänestä. Vaikka minun on rehellisesti sanottuna välillä vaikeaa ymmärtää hänen päätöstään, olen kuitenkin pyrkinyt kunnioittamaan sitäkin. Asioita voi katsoa niin monesta eri perspektiivistä.

En seuraa politiikkaa superaktiivisesti, mutta pyrin pysymään suunnilleen kärryillä ajankohtaisesta keskustelusta. Tärkeinä pitämistäni arvokysymyksistä minulla onkin vahvat kannat, ja arvojani kannattava puolue on ollut minulle selvä koko ajan. Toki erilaisiin vaihtoehtoihin ja esimerkiksi vaalikoneiden ehdottamiin ihmisiin on kiinnostavaa tutustua, mutta tosissani en ole edes harkinnut muiden puolueiden ehdokkaita. Koen, että äänestämisessä olennaisinta on nimenomaan puolueen valinta, koska ääni hyödyttää koko puoluetta. Vaikka oma ehdokas ei pääsisi läpi, ääni kartuttaa puolueen saalista ja voi siten auttaa jonkun toisen ehdokkaan eduskuntaan. Ainoastaan presidentinvaaleissa olen äänestänyt jotakuta muuta kuin "oman puolueeni" ehdokasta, koska koen, että presidentinvaalit ovat ainoana poikkeuksena nimenomaan henkilövaalit. Presidenttejä valitaan vain yksi, joten presidentin puolueella ei ole sinänsä väliä, vaikka se toki ehdokkaan arvomaailmasta paljon kertookin.

Eniten äänestyspäätökseeni vaikuttaa ehdokkaan yleinen arvopohja. Haluan, että äänestämäni henkilön perusarvot rakentuvat samoille lähtökohdille kuin omanikin. Myös sijoittuminen oikeisto-vasemmisto -akselilla ja ajatukset talouspolitiikasta ovat mielestäni varsin olennaisia. Lisäksi toki toivon, että ehdokkaan mielipiteet tämänhetkisistä ajankohtaisista teemoista ovat linjassa omien näkemysteni kanssa. Henkilökohtaisesti minua kiinnostavat erityisesti esimerkiksi sosiaali- ja terveyspalveluihin ja perheisiin liittyvät aiheet, kuten keskustelu perhevapaiden uudistamisesta. Näiden vaalien ehdokkaani ei ole vielä täysin selvillä, mutta minulla on muutama hyvä vaihtoehto mielessä.

Perinteisesti olen käynyt äänestämässä vasta vaalipäivänä, ja luultavasti teen niin tänäkin vuonna.  Ehkä varsinaisessa vaalipäivässä on jotenkin enemmän tunnelmaa? Yliopistolla kuitenkin on ennakkoäänestyspaikka, joten jos jonot eivät ole älyttömät, saatan äänestää jo huomenna tai ylihuomenna koululla käydessäni.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti